Jdi na obsah Jdi na menu
 


LKSN - EDAU (Riesa)

11. 4. 2011

Tak jsem si splnil další z tužeb a dobil jsem západní evropu. V neděli jsem podnikl let na letiště Riesa v bývalém východním německu. Trasa včetně navigačního štítku a fotek je na www.airquest ke stažení. Je to jeden z těch kratších výletů protože letiště Riesa se nachází asi 70 km severně od hranic republiky a je asi 30 km severozápadně od Drážďan. Vybaven Jepessen mapou ED2 a ED 3, deseti EURY v kapse a leteckou angličtinou jsem vyrazil dobít evropu. Samozřejmostí je pojištění odpovědnosti pro celý svět a výpis z Bottlangu sekce airfields. Let probíhal normálně, to znamená turbuletně po celou cestu a nejvíc to mlátilo za Krušnýma horama nad německým územím protože foukalo od jihu. Protože to byl můj první samostatný let do nečesky mluvící země byl jsem trošku nervózní jak dopadne komunikace, z Riesy byl slyšet docela provoz. Byl jsem sice nadrcenej, ale co kdyby. Nicméně vše proběhlo v angličtině na jedničku. AFISák v Riese byl velmi vstřícný a komunikace probíhala naprosto bez problémů.

V Riese je hnízdo dvouplošníků Kiebitz. Letěl jsem po okruhu za jedním z nich a bylo to krásné letadlo. Letiště v Riese má asi 800m dlouhou asfaltovou dráhu hladce napojenou do travnatého stripu cca 400m dlouhého. Obojí s perfektním povrchem. Dráhy jsou 12 a 30. Pokud sedáte na 12 asfalt musíte k TWY zpět po dráze. Takže pokud sedáte jako druhý pozor na rozestupy aby jste nemuseli opakovat. Já to vyřešil sednutím na travnatou dráhu a vyjel rovnou na TWY. Po TWY dojedete k silnici a před ní je doleva stojánka GA. Pokud jedete dovnitř letištního areálu musíte přes silnici na které vám zastaví semaforem auta.

Po přistání a odstavení letadla jsem zašel na ,,věž" zaplatit poplatky. Očekával mne tam velmi příjemný chlapík, s dotazem zda je vše ok a jestli něco nepotřebuji. Otázal se zda jsem UL a po potvrzení zadal do pokladního stroje nějaké údaje a požádal o zaplacení 3,10 EURO. Docela mě to překvapilo, protože kolikrát doma zaplatím podobně, ale poskytnuté služby a přístup tomu neodpovídají. Příjemná hospůdka s terasou  přímo na letišti funguje denně od 9 do 21 hodin. lze si dát jakékoliv normální jídlo včetně minutek. Vzhledm k finanční vybavenosti jsem si dal ledovou kávu a kolu cca 4 eura. Hned u vchodu do restaurace vás klepne do očí cedule že tam točí pivo Svijany. 

Během odletu vše klapalo včetně komunikace. Po cestě zpět do čech je dobře vidět vypuštěná a opravovaná přehrada asi 15 km západně od Drážďan.

Pokud chcete podniknout celý let v prostoru třídy G který je sice v německu do 2500ft ale v okolí letišť pod TMA jako jsou Drážďany je stlačen do 1000 ft GND, počítejte s tím, že při letu zpět budete pro dodržení výškového lemitu stále stoupat až k hranicím. To může pro některé motory být za horka problém. Riesa má 322 ft a pro přelet krušných hor pořebujete minimálně 3500 ft. Jak jsem psal, pro let v Géčku nelze v Riese nakroutit kilák a pak šturmem do Čech, bude to stále naplynu a metřík za metříkem celejch 70 kiláků až na hravice.

Je to příjemný výletík třeba zrovna na oběd nebo pri delších dnech i večeři, je na co koukat, takže doporučuji.

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Krásný příspěvek

(Akuša, 4. 5. 2011 8:05)

Moc hezky napsaný příspěvek a určetě i výlet!