Večerní výlet nad hory
V úterý bylo bylo slíbeno meteorology nejlepší počasí v týdnu. Předpověď se podařila a tak bylo jasné, že musím podniknout nějaký větší let. Mohl jsem odejít dřív z práce a tak jsem odpolední čas využil k dokončení 50ti hodinového servisu na motorové jednotce v podobě výměny oleje, ostatní úkony byly již hotovy z předešlého dne. Asi ve tři hodiny jsem provedl desetiminutový ohřívací let, aby bylo možno olej vypustit. Počasí bylo sice nádherné ale dosti termické a turbulentní. Začal jsem si říkat jestli se na to nevykašlu a po výměně oleje se napojedu koupat kousek od letiště. Nicméně vyměnit olej u ASSA trvá asi dvě hodinky, takže pak se uvidí. Vše proběhlo OK a když jsem ze sebe shodil montérky a navlíkl kraťasy tak i to horko bylo menší. V cca půl šesté se termika začla tišit a tak jsem si řekl, že do toho jdu. Byla by škoda si neskočit. Koukl jsem do mapy a určil trasu LKSN- Ještěs- LKSN. V letadle bylo přes půl nádrže takže to stačilo na dvě a půl hodiny letu plus rezerva 20 minut.
Po startu z rwy 07 v ve Slaným v 1700 UTC nebylo potřeba nijak navigovat protože dohlednost byla dobře 100 km a tak se stačilo jen kochat a letět direct na Ještěd který byl jasně vidět. Ve výšce to docela foukalo proti a byla lehká turbulence. Do všech stran výhled na půlku republiky. Před Ještědem byl docela splachovák kvůli závětří díky severovýchodnímu větru. Začaj jsem stoupat pozdě a tak jsem si klesák a rotůrky vychutnal zcela naplno. Ale super, Ještěd jsem dal ve 1300 metrech a po jeho přeletu využil stoupání na návětrné straně. Motor si to po dřině v klesáku zasloužil. Jak jsem psal, původní záměr byl letět jen na Ještěd, ale z té výšky co jsem měl byl tak nádherný výhled a v nádrži dostatek paliva , že by byl hřích neletět dál. Vzhledem k nastoupané výšce jsem pojal nápad letět dál nad Jizerské dory a přes ně na Krkonoše a na sněžku. Měl jsem asi 1500 metrů výšky a blížil se k horám. Na jejich jižní hraně to začlo. Značný splachovák v závětří a docela veselé rotůrky. Motor dělal co mohl ale na stoupání více jak 1,5 metru to nedalo abych motor zbytečně nedřel. Někde v 1800 metrech si motor divně odplivl a zakuckal, klasická známka přimrznutí karburátoru, zapnout ohřev a vesele dál nahoru. To jsem se již přiblížil k severní hravě hor a přelétával předěl mezi Jizerkami a Krkonošema. Klesák a turbulence byly nahrazeny laminárním prouděním a letadlo začalo na plný plyn stoupat 2,5 metru. Nad Krkonošema jsem měl 2200 m a pohled na hory stál za to. Z téhle výšky by bylo možné při závadě v pohodě dolouzat do nížiny v Čechách nebo i do Polska. Pohled na Sněžku ze severní strany a s převýšením 600 m nad jejím vrcholem je nádherný. Párkrát jsem zakroužil a pak zkusil jesli by si motor dal říct ještě k dalšímu stoupání. Překvapilo me,že ano a to dokonce kolem 2 m/s což je na motor této koncepce a v dané výšce dost dobré. Myslím že by se do 3000 m které má Asso jako operační dostup vyšplhal. Jinak v laminárním proudění bylo možné pro danou výšku a teplotu vzduchu udržet cestovku kolem 150km/h. Po krátkém kroužení jsem stáhl plyn zavřel chlazení a při asi 180km/h a opadání cca 3m/s klesal k Vrchlabí. Při přeletu jižní hrany hor mě zase pozdravily turbulence a vetší opadání. Po jejich průletu ale bylo pořád dost výšky a na zvýšený volnoběh to vyšlo tak, že u Boleslavi jsem měl ještě 1100 m výšky. Po pár vyklesávacích obratech jsem padl do 150m nad terén a metelil k domovu. Ještě zakroužit na kamarádovým domem v Katusicích a rychle do Slanýho abych letadlo umyl a uloži ještě za světla. Nezbytný průlet ve Slaným nad dráhou v maximálce a ve dvou metrech a pak už přistání jako do peřiky.
Bilance letu : Doba letu 1h 50minut. Max alt.6000ft. Doba stoupání do max alt.- cca 25 minut. získané převýšení nad místem startu cca 1800m. Spořebované palivo za dobu letu 15L / super spotřeba).
Náhledy fotografií ze složky LKSN- Ještěd- Sněžka- LKSN