Jak si užít chtěnou i nechtěnou výměnu motoru v letadle
Tak vážení přátelé a příznivci letadel Asso. Na značnou dobu jsem se odmlčel s příspěvky. Bylo to ze dvou důvodů, které se oba jmenují pohonná jednotka. Proč a jak došlo u Assa k jak já říkám dvoufázové výměně motoru se dozvíte v článku.
Na podzim roku 2011 jsem našetřil nějaké penízky a protože naustálé ladění 1700ky a její vrtule dosáhlo tak nějak vrcholu a víc už se z toho opravdu vyždímat nedalo, tak padlo rozhodnutí zakoupit silnější motor. Po zkušenostech se 1700 co se spolehlivosti a ekonomiky týká, jsem začal pošilhávat po tak ideálně dvoulitru VW okolo 80 HP. Ve Slaným mě pořád tlačili do Rotaxe, ale já nechtěl. Jak zdůvodu ceny motoru, tak z důvodu toho, že bych musel kompletně předělat celý předek včetně nových kapot.
Na internetu jsem objevil, že se prodává motor Limbach 2000 80 HP, údajně po repasi za 80000. Jeli jsme se na něj podívat a motor vypadal velmi pěkně. K motoru jsme dostali informaci že je v něm nová klika z USA, ojnice, šály atd. Dohodli jsme se, že motor vezmu bez periferií a ty si přestrojím ze 1700ky. Takto byla cena dohodnuta za 65000,-. V lednu jsem si pro motor zajel a dovezl ho domů, potom týden asi trvalo než jsem přispůsobil detaily dvoulitru, jinak se do kapot i na lože vešel celkem přesně. Nasadili jsme novou vrtuli s větším stoupáním a s prvním sněhem ve slaném provedli první spuštění a zálet. Motor běhal pěkně a letadlo hezky oživlo. S použitou vrtulí Křemen 150/15° stoupalo skoro 6 m a cestovalo při 2800 ot/min cca 170-175 km/h za asi 12 l/h. podotýkám při teplotách okolo 0°C. Provozní teploty byly v pořádku a i na jaře, když už bylo docela teplo byly v naprostém průměru. Vypadalo to na super sezonu se silným motorem.
Libach 2000
A pak to přišlo !!
19. 5. 2012 jsem letěl na výlet ke známému, že zkusíme lepší vrtuli. Druhý den let do Teplic na návštěvu a při příletu zpět do Slanýho se ve třetí zatáčce ozvala rána a zachroupání. Naprosto bez varování, žádný předcházející úbytek výkonu nebo třeba nestandartní teplota nebo tlak oleje. Nic, vše v normálu a pak rána. Otáčky padly na nulu a neviděl jsem vrtuli. První co mě napadlo, že uletěla. No nic nouzák jako z čítanky. Doklouznul jsem na plochu a dojel až k hangáru. A ejhle vrtule je na letadle a právě se volně dotáčí jak zastavuju. Stojím a jak doní fouká vítr tak se volně točí. takže klikovka v tahu. Super!!
Bylo mi nanic, motor v kelu, sezona taky a tech peněz co tobude stát. Zavřel jsem to do hangáru a nechtěl to ani vidět. Asi po dvou dnech jsem se uklidnil a protože jsem zatím díky bohu neprodal starou dobrou 1700ku, hned jsem jí tam narouboval zpět. No lítalo to ale jako kdybyste sedli z Porsche do Trabanta. V mezidobí jsem kontaktoval člověka co mi motor prodal a dohodl se s ním, že to mám rozebrat a podívat se dovnitř, že by kdyžtak za nějakých rozumných podmínek zajistil opravu. Po otevření motoru na mě vypadla klikovka zlomená na čtyři kusy a vačka rozbitá od toho jak to tam lítalo. Válce, pístay, hlavy bez viditelných poškození. Po bližší prohlídce klikovky jsem zjistil, že klika z USA je odlitá a nikoliv kovaná a ještě nějak asi divně tepelně upravená protože lomové roviny měly divnou strukturu. Volal jsem prodejci, že žádnou opravu nechci a, že chci vrátit peníze za motor, protože defekt zjevně vznikl díky použité klice. Pán se zachoval férově a světe div se peníze vrátil což je na dnešní dobu obdivuhodné. Takže začalo nové shánění a dotazování na nějaký motor. V úvahu přicházel repasovaný Sauer přímo od Sauera, dále několik cenových a podle náletu odstupňovaných variant Rotaxe 912. Byl bych radši za Sauera ale ti se neměli dlouho k činu aby zaslali cenovou nabídku. Rotaxů byla spousta ale pořád se mi nějak nezdály. Ani ne tak ty motory, ale spíše ti lidé co je prodávali. No samej poctivec co prodává skoro novej motor (1500hodin) za 100000 a nemá k němu vůbec nic. Co budu povídat, situace na h.......
KLIKOVKA A VAČKA PO ROZPADU
Sauer pořád neodpovídal a už to bylo dlouho. Pak jsem dostal od kolegy z letiště echo, že přímo z Tevesa v Jaroměři prodávají repasovaný motor rotax 912 UL 80HP. Komplet s dokumentací po prohlídce a se zárukou, nálet 400 h. Byla to sice v tu chvíli nejdražší varianta motoru, ale ne nedosažitelná a zároveň nejspolehlivější. Asi týden trvalo ještě nějaké dotazování a pak už byl motor doma.
Tak ...Já VWčkář mám Rotaxe a už tuším, že to bude šílená pakárna to celý předělat. Asi za týden přišla nabídka od sauera - Sauer 2100 repas za 8000 Euro. Pozdě a šílená cena daleko vyšší než za Rotaxe.
První myšlenka byla dělat to až přes zimu, ale nevydržel jsem. Po týdnu létání se 1700 jsem očesal letadlo až po motorvou přepážku a když jsem viděl tu holou a hladkou přepážku a motor v krabici tak jsem upadal do beznaděje, že to letos už nepoletí.
První fáze byla ustavení motoru na trup. To znamenalo zvážit motory a spočítat posunutí Rotaxe dopředu kvůli těžišti. Rotax je o dost lehčí než Limbach . Ve výsledku se posunula příruba pro vrtuli o 22 cm!!! dopředu. Dále spočítat vyosení motoru a pak už vyrobit přípravek na svaření nového lože. Nařezat a sbodovat lože jsem zvládl sám, celkové svaření provedli kluci v Teplicích metodou TIG. Zhotovení lože trvalo asi týden. Pak usadit motor na lože bylo rychlé. Když jsem to viděl usazené tak jsem jásal jak to jde rychle. Jaký to byl omyl. Připojení periferií, usazení příslušenství, sehnání chladičů a výfuku za rozumnou cenu (komerční je závratná). Dále usazení výfuku a kompletní předělávka elektriky trvaly další dva měsíce velice intenzivní práce a neustálého vymýšlení za pochodu. Během té doby jsem jako třešničku na dort koupil za letu stavitelnou vrtuli. Když už, tak už..... . Konečně byl motor připraven ke spuštění. Nastal den D a motor naskočil jako hodinky. Pozemní motorová zkouška proběhla dobře, takže jsem přistoupil k záletu, zatím bez kapot. Po startu dobrý, stoupání více než vynikající, těžiště naprosto přesně. Ale ouha bez kapot které by vedly vzduch k chladičům se motor drží na horních limitech provozních teplot. Tak zase hezky dolů a hurá vyrábět kapoty.Výrobu kapot nepřeji nikomu, kdo to nikdy nedělal. Je to pěkný očistec. Nejdříve zamaskovat motor a předek trupu proti poškození, pak obestavět motor pěnovým polystyrenem. A pak hodiny a hodiny broušení , tuny bordelu a bílejch kuliček co nejdou zametat. Pořád se vám to nezdá, tak brousíte a nesmíte podbrousit. Když je kopyto vybroušené tak ho nabarvit a polepit novinami pro vyhlazení a zpevnění. Poté se kopyto polepí hnědou lesklou izolepou, aby se odseparovalo od laminátu. Před laminací jsem ho natřel ještě leštidlem na parkety.Kdo nikdy nelaminoval takhle valký díl a ještě na letadle nepochopí co je to za pakárnu. Při smotné laminaci jste zalepení epoxydem až po hlavu. Tkanina je jako živá a chce se s vámi prát. Další zážitek je to sloupnout z kopyta a nepoškodit laminát. Pak následuje nekonečné broušení vzniklé skořepiny a její tmelení do hladka. Vyrobíte dělící linii kapoty a její spojování. Celkem ranec si připravte na zaplacení rychlouzávěrů kapoty.Tato celá činnost zabere tak asi měsíc intenzivní práce.Když jsem to měl hotové usazené a spasované došlo kzáletu č. 2. Těšil jsem se jak to pofrčí. Omyl, šachta pro vedení vzduchu k chladiči vody je malá a hřeje se to jako kráva. Mám chuť to zapálit a začít hrát šachy. Tak zase vše dolu a předělat umístění chladiče a náporového otvoru k němu. Takže zase laminát a patlačka. Ještě, že jsem to nenalakoval, to by mě trefilo. tak hotovo a zálet č. 3. Éro letí, stoupá a chladí vpohodě i v 35°C. Nedokážu popsat tu úlevu a euforii. Lítám jak divej a nemůžu se nabažit. Na lak kašlu, přes zimu je času dost. Jako třešničku na doru jsem si vylaminoval aerodinamický kryt na ostruhové kolečko. Vypadá super, to jsem vždycky chtěl.
Tak a teď výkony- motor Rotax 912 UL + za letu stavitelná vrtule Panenka aero. délka vzletu cca 100 m. Stoupání v sóle 7m/s a na plné váze 5,5m/s. Cestovní rychlost v 25°C na 4300 ot/min a plnící tlak 25 inhg ve 2000ft je 180 km/h při spotřebě 15 l/h. Max dosažená rychlost v horizontu na plný plyn při 25°C ve 2000ft je 205km/h. S utaženou vrtulí se dá do průletu roztlačit na krásnejch 280km/h. Přiznávám s touhle kombinací pohoné jednotky je to paráda.
ALE....... suma sumárum tři měsíce a deset dní v podstatě každodenní druhá šichta do tmy na letišti po návratu z normální práce. Dále naštěstí už zacelené hluboké štámy ve vztahu s přítelkyní. Zkroucená záda podřené, spálené a jinak vylepšené ruce a jiné části těla. Podmínky pro práci na nic - v hangáru na koleně a bez stabilního zdroje elektřiny. Neustálé vymýšlení postupů a bezesné noci jestli to co jste vytvořili bude makat jak má. A v neposlední řadě samozřejmě kopa peněz, která se nedá ani zveřejnit aby mě blízcí nezavřeli do blázince.
Ale i přesto to stálo za to.
Super článek
(Martin, 2. 4. 2023 12:31)