Motory
V letounech ASSO lze používat motory o výkonovém rozsahu od 60ti do 100 HP. Jako optimální pro ultralehké verze se jeví motor okolo 80 HP. V letounech ASSO se používají nejčastěji motory značky Rotax anebo různé verze motorů na bázi VW. V některých akrobatických verzích ASSO v zahraničí jsou používány motory Hirt o výkonu 100 HP.
V naší zemi létají prakticky všechny kusy s motory na bázi VW. Můj kus je osazen motorem Limbach 1700 E0 o výkonu 69 HP. Je to v podstatě nejslabší možná verze motoru pro tento typ letadla aby ještě poskytovalo docela slušné letové výkony. V dalších článcích se na tento motor zaměřím podrobněji. Další kusy létají ve většině s motory Sauer 2100, VW 2200 MAX a Limbach 2000. V těchto motorizacích dosahují letouny velmi slušných letových výkonů.
Motorizace s Rotaxem se v naší zemi nevyskytuje.
Rozšířenost verzí s motory na bázi VW tkví v tom, že celé letadlo je v podstatě stavěno na vzduchem chlazené motory. Pro motory Rotax se spíše hodí novější verze ASSa IV kterou pod názvem C 205 vyrábí italská firma New Avio. Za sebe mohu říci, že ač jsem k motoru na bázi VW přistupoval před koupí letadla s rezervou, zapříčiněnou neznalostí těchto motorů, mohu po skušenostech s těmito motory jen chválit. V České republice panuje jistá skepse ke všemu co nemá na sobě napsáno Rotax ale to je tím, že lidé věří řečem o nespolehlivosti VW od lidí co ho buď nikdy neměli a jen to někde slyšeli, anebo od lidí kteří takový motor měli a protože o něm nic nevěděli tak jim logicky dělal problémy. V našich tecnických článcích se tedy budeme venovat motorům vzduchem chlazeným, které jsou dle mého názoru velmi spolehlivé a pokud dostanou to co mají (a je toho opravdu nemnoho) budou vás po nebi tahat do nekonečna.
V příštím článku si popíšema mojí verzi motoru Limbach.