Poladění motoru a dosažení předepsaných výkonových parametrů
V tomto článku si povíme něco o výkonech motorů na bázi VW a to v tom smyslu jak dosáhnout předepsaného výkonu. Takže žádné tunění na brutální výkon, ale dosažení výkonových hodnot udávaných výrobcem. Jedním z faktorů je samozřejmě sladění vrtule a motoru ale o tom si povíme příště. Berme, že máme správnou, výrobcem motoru doporučenou vrtuli a s tou by jsme se měli plus mínus dostat na hodnoty výkonů motoru udané výrobcem. Teorie je krásná ale ouha, motor netahá jak by měl i s doporučenou vrtulí. Jasným faktorem jsou samozřejmě otáčky a to menší než by měl motor dosahovat. Hovořím z vlastní zkušenosti, když jsem Asso koupil tak se spíš potácelo vzduchem a já pořád poslouchal okolí, že z toho mám tu VW 1700 vykopat a koupit Rotaxe. Ale jsem člověk, který se v lecčems rád vrtá a zjišťuje příčiny a souvislosti. A na Rotaxe nemám finance a ani to moc nemusím.
No nic, motor mi točil staticky asi 2600 ot. na zemi a ve stoupání 2 m za sekundu asi 2700ot. při cca 95-100 km za hodinu. To s vrtulí Woodcomp 150/13. V horizontu na plný plyn se rozdováděl na cca 3200 ot. při 150ti km, ale i to se mu už moc nechtělo. Víc nedal, takže dost trága. Při přechodu z horizontu do stoupání to znamenalo plný plyn a pád otáček na 2700 a pokles rychlosti letu na 115 km a stoupání asi 1-2m. No hrůza, i starty byly dost o nervy.
Nicméně jak jsem již zmiňoval, napsal jsem do firmy Limbach a ti mi ochotně poslali údržbový manuál a z internetu jsem si postahoval instalační manuály k mému motoru a hromadu fotek jak to maj udělaný jinde. Zejména Fourniery a jejich majitelé (http://sbeaver.com/cgi-bin/fournier/cutecast.pl?session=pFrOXQ6LLXk2583duFOMxWg89s&action=&forum=&thread=&user=&query=&msgid=&page=&sort=&do=&key=&others=) jsou dobrou studnicí poznání. Provedl jsem seřízení a zachlazení motoru podle manuálu. O chlazení jsem psal minule. Hodnoty nastavení seděly, ale s motorem to nic neudělalo. Na svíčkách byly znaky bohaté smesi a ani po utažení přechodové jehly na šoupátku karburátoru co to šlo, žádná změna - pořád bohatý.
Ovšem po hlubším prostudování instalačního manuálu, který byl samozřejmě v angličtině a podle kterého jsem provedl velmi úspěšné zachlazení motoru jsem narazil na problematiku tlumičů výfukových plynů. A začalo mi být leccos jasné. Zaprvé, Limbachové tlumič výfuku pouze dopručují a pokud ho někdo použije tak samozřejmě má ten tlumič jasně daný tvar a provedení. To se ovšem o tlumičích použitých na mém motoru nedalo říct. Ti co letadlo stavěli použili odzkoušené tlumiče pro české home made úpravy VW motorů se kterými tyto motory chodí dobře, ale Limbach má jinou vačku, jiné časování zapalování a provedení karburace a sání. Díky tomu má naprosto jinak posazený průběh výkonu a kroutícího momentu. Stávající tlumiče byly provedeny jako dva oválné válce pro pravé a levé válce odděleně. Po jejich odmontování a prozkoumání jsem zjistil, že jejich celkové průtočné průřezy a objemy neodpovídají ani zdaleka doporučeným rozměrům tlumiče od Limbachů. V souběhu se mnou tento problém řešil i kolega z Teplic který má také Asso ale se Sauerem 2100. On tlumič vyrobil dle manuálu a hovořil o nevídaném zlepšení. Já se vydal trochu jinou cestou. Nejdříve jsem upravil stávající tlumiče a to odstraněním přepážek a zvětšením průměru výtokových trubek. Zvuková kulisa zůstala skoro stejná a otáčky nahoru nešly ale motor už se ve stoupání tzv. neunavoval.
Vyrobil jsem tedy tlumič dle dokumentace výrobce a jal se odřezat svody původních tlumičů aby se dalo posvařovat potrubí k novému tlumiči. Nicméně mě nenechala spát myšlenka nedávat tam tlumič žádný a nechet jen trubky ven. Řekl jsem si, že ten základ svodů pro tlumič je stejný jako pro samotné volné trubky, tak jsem jako první zvolil varianru bez tlumiče.
Limbachové dodávají v dokumentaci i vzorec pro výpočet tzv. laděných svodů ale ty vychází v délce 1728 mm pro každý válec. Při tomto provedení jsem si nedovedl představit jak to smotám pod kapotu aby to vypadalo k světu a koukat to v celé délce pod trupem se mi nechtělo. Nehledě na to kudy to celé vytáhnout spodním výstupem chladícího vzduchu tak, abych se nemusel zbavit žaluzií pro regulaci teploty motoru. Dalším faktorem proti byla váha celého systému. Dále většina letadel ve světě s tímto motorem používá spíše tlumič nebo krátké trubky bez tlumiče.
Laděné svody stejně nedají zase tolik samy o sobě, tak hlavním cílem bylo motor odškrtit. Vyrobil jsem tedy pro každý válec samostaný výfukový svod o délce osy průřezu 45 cm a dbal na to aby byly všechny stejně dlouhé. Upravil a dodělal jsem otvory ve spodní kapotě a šel to vyzkoušet. Měl jsem hrůzu co to bude bez tlumiče za kravál a že s tím nebudu moct nikam letět, aby mě hned všichni nehnali kvůli kraválu. Jaké bylo překvapení, když se po ochotném naskočení motoru ozvalo příjemné hluboké blafání, které velmi lahodilo uchu zanícených příznivců klasických letadlových motorů. To bylo dobré, ale nebyl to cíl snažení. Po ohřátí a řádném zašpalkování nastal okamžik pravdy. Plný plyn a .......... světe div se úplně jiný motor. S použitou vrtulí Woodcomp 150 průměr a 13 stupňů nastavení, která byla na motoru namontována i před tím, byly statické otáčky 2900/min. To je o 300 otáček víc než před úpravou a to je u motoru na přímo obrovská porce. Zvuková kulisa na plný plyn super, stejný jako Mikron ve Vivatu. Přistoupil jsem k letové zkoušce. Rozjezd kratší tak o 50m s lehce výraznější akcelerací po přidání plynu. Stoupání cca 2-2,5 m při 110km a při 3000-3100 otáčkách. V horizontu po přidání plného plynu okamžité a ochotné roztočení motoru až na 3500 ot ale bez zjevného zvýšení rychlosti letu nad 150 km. To je dáno holt vrtulí a ta bude na řadě jako další k úpravě. Po těchto zkouškách jsem byl spokojen s tím, že se mi podařilo dostat do výkonového pásma a při stoupání nevadne. Hodnoty stoupání a rozjezdu se moc nezměnily a já na rozdíl od kolegů kteří stále tvrdili, že je to slabý motor, začal uvažovat o úpravě a vrtule, která zjevně nebyla schopná přenést daný výkon v závislosti na draku letadla a použitý motor. O této laboraci si povíme v dalším článku. Po přistání jsem ještě provedl kontrolu zapalovacích svíček, které řeknou hodně o stavu motoru. Při standartním nastavení směsi podle manuálu měly nádhernou šedivou barvu tak jak to má být. Co se týče vyrobeného tlumiče výfuku, ten zůstal neopoužit, protože s daným výsledkem jsem byl spokojen a přiznávám, že ten zvuk s mi líbí.
Brzy napíšu článeček o vrtulích. Vrtule jsou zajímavou kapitolou, která velmi ovlivnila další zlepšení letových výkonů Assa. Těšte se a letu zdar.
Komentáře
Přehled komentářů
Here you can find everything you need for a happy life, from the latest developments of Chinese manufacturers in the field of electronics (phones, tablets), to jewelry for a few cents.
The store also presents clothes, accessories, household goods, outdoor activities and sports, toys and auto-moto accessories.
Separately, it is worth noting a fairly large and good selection of radio controlled toys. In addition, there is a separate section for adults.
https://fas.st/PaJ4E
youtube erectile dysfunction
(hydroxychlor tab 200mg, 1. 8. 2021 2:57)hydroxychloronique https://plaquenilx.com/# hydrocychloroquine
foods for erectile
(lupus wikipedia english, 28. 7. 2021 16:50)can hydroxychloroquine cause blindness https://plaquenilx.com/# what does hydroxychloroquine do
cheap essay
(Berenice, 24. 2. 2021 11:35)
I wwas very happy to find this web site. I need too to thank you
for ones time for this fantastic read!! I definitely savored
every part of it and i also have you bookmarked to ceck out new stuff
on your blog.
https://descriptiveessaysample.wordpress.com/los-angeles-custom-essay-writing-service
cheeap essay
cheap essay
99%
(KennethCag, 3. 9. 2020 17:59)
Having mastered the vastness of the Taobao mega-resource,
I discovered the advantages of the Aliexpress online trading platform.
This site is a division of Taobao, but for small wholesalers and wholesalers.
Why Aliexpress is so good, and what are its shortcomings.
https://lite.al/6zLnK
The first and greatest advantage of this Internet resource is the absence of intermediaries from both the Russian and Chinese sides.
That is, you can make purchases on Aliexpress yourself by paying with a card.
The second advantage is contacting the seller directly, you can ask questions about the product and the timing of the collection of the parcel.
And of course, you will be given a track - the number of the postal item, so that you can track the movement of the parcel.
The third significant advantage of Aliexpress is the language of the site - it is English, which makes it very easy to translate and search for goods.
Of course, those who are not sure of their English can use the on-line google translator or another, the names must be written in the search line in English, even if your page is translated into Russian.
The fourth advantage is the possibility of free delivery to Russia. This is a very nice little thing, the products can be sorted by selecting this "Free shipping" condition under the search bar.
The fifth advantage of this small-scale wholesale resource is that you can find a product that is sold for 1 piece, and there is no need to buy extra units of the product.
To do this, you need to pay attention to the indication of how many units of goods are available for one order, for example: the price costs 5.2 $ / piece and the minimum number of units of goods for one order is not indicated, in another case it is indicated as follows - 3 piece / lot 1.91 $ / piece , that is, the cost of one order is 5.72 dollars,
and the price of a unit is 1.91 dollars, you must purchase 3 units. Another convenience is the indication of the price of the item in US dollars.
It is very convenient and understandable, there is no need to rack your brains with transfers from yuan into dollars - rubles. Also, money is debited from the card at the rate set by your bank.
dotaz
(jarda, 19. 1. 2012 23:01)dobry den zajimalo by me jak leta a stoupe vase asso ve dvouch lidech konkretne v lete?
Re: dotaz
(Petr, 5. 3. 2012 12:40)No, spíš bych se ptal jak to stoupe na plné váze. Protože já mám 115 kg takže při váze éra okolo 300kg tam už nikoho moc nenaložím, ale pokud uvažujeme, že jsem i s palivem na full MTOW tak to s tou 1700 není žádnej zázrak ale tři metříky po startu to lezlo. Záměrně píši lezlo, protože od ledna je v ASSU nový dvoulitr o 80 koních. To je jiné kafe. Po startu stoupání na plné váze 6 m, cestovní rychlost cca 175 km. Bude článek, kde bude více informací. Silněší motorek je opravdu hodně znát. Petr Knejfl
Cosmetics
(JoshuaDauth, 2. 8. 2021 6:28)